Vybrat nejlepší a nejzajímavější ateliéry s domácí architektonickou praxí není vůbec jednoduché. Přesto se o to každoročně pokoušíme, vědomi si skutečnosti, že bez objektivních kritérií se pohybujeme na tenkém ledě. Nicméně, jaká jsou objektivní kritéria v soutěži o nejlepší ateliér?
Nejde přitom o stejné podmínky, TOP 100 není architektonická soutěž ve smyslu kompetice na nejlepší návrh při přesně definovaném zadání. Nemůžeme se podívat, jak si kdo poradil s kontextem stavby, programem či vnější podobou návrhu. V naší anketě se účastní jablka, hrušky i švestky, srovnáváme zdánlivě nesrovnatelné, abychom vypíchli sto ateliérů, které považujeme za ty „nej“.
TOP 100 je proto spíše kurátorským výběrem. Oceňujeme přínos či podmínky vzhledem k tvorbě v regionech. Rádi upozorňujeme na mladé nebo na ateliéry, které nemají rozpočet na důsledné PR, a přesto jejich tvorba mluví sama za sebe. Ke známým jménům jsme naopak přísnější.
Celoročně sbíráme podněty z architektonického „světa“. Publikujeme a věnujeme se soutěžím, projektům, naše stránky věnujeme stavbám s miliardovými rozpočty i s budgetem nepřesahujícím několik stovek tisíc. Udržujeme si přehled, ale to neznamená, že dokážeme celou scénu obsáhnout na sto procent. Přesto se o to snažíme.
Jako každý rok, i letos jsme doplnili porotu. Kromě členů redakční rady tak hlasují i držitelé Ceny časopisu ARCHITECT+. Zatím známe tři: ORA (2019), Petra Jandu (2021) a Atelier 111 (2022). Diskuse a názorová pestrost je o to bohatší, přesto je samostatné hodnocení „starých“ členů poroty i těch nových v převážné většině ateliérů velmi podobné. Platí ale pravidlo slušnosti: žádný z porotců nehlasuje pro vlastní studio.
Naše anketa tak dává tradičně přednost odbornému a kritickému hledisku před byznysovým. Účast v žebříčku se nedá koupit, pouze odmítnout. Proto i letos najdete na našich stránkách pouze 98 studií: ateliéry Zdeňka Fránka a Ivana Kroupy možnost prezentace na základě platných hlasů nevyužily.
Do pozornosti dáváme i rubriku Emerging architects – seznam ateliérů, kterým naopak, podle našeho názoru, patří budoucnost. Několik z minulých účastníků už se trvale usadilo i v hlavní anketě, což je pro nás dobrým znamením. Každopádně o podobě tohoto výběru rozhoduje sama redakce, bez „velké poroty“.
Všem vybraným ateliérům blahopřejeme a těšíme se na jejich další projekty. Stejně jako na kvalitní architekturu těch, kteří (prozatím) zůstali mimo vyvolenou stovku. Nepřejeme si nic víc, než abychom to při rozhodování v ročníku 2024 měli ještě o něco těžší.