Tým architektů Studia Perspektiv v loňském roce dokončil technologický hub jihoafrického ICT giganta EOH. Realizace rozprostřená na dvou podlažích objektu Main Point na pražské Pankráci byla vybrána do pětice celosvětově nejlepších projektů nominovaných v kategorii Small Office of the Year na ceny Frame Awards 2020, udělované prestižním časopisem Frame. Studiu dále přinesla ocenění Winner v soutěži German Design Award 2020.
Studio vedené Jánem Antalem a Martinem Stárou v této budově již dříve realizovalo několik zadání, jež si získala uznání české odborné veřejnosti. Patří mezi ně kanceláře pro společnosti jako Arval, Trask nebo Dimension Data. Projektem EOH IT Hub na ploše 1300 m2 se architekti Studia Perspektiv rozhodli otestovat její limity. Organická forma stavby jim napomohla rozehrát tvůrčí hru asociací s živým a neživým univerzem. Autorské vize se v realizaci hmatatelně uplatňují především prvotřídním designem, který klade nekompromisní požadavek na funkčnost a kvalitní materiálové zpracování.
Autorský koncept
Architektům se podařilo zhmotnit projekt s významovou vrstevnatostí, který přesahuje všední typologii kancelářských pracovišť. Prostorovou strukturu i konceptuální uchopení definují dva zdánlivě neslučitelné přístupy. Prvním se stala mikroskopická perspektiva, jejímž předmětem je mnohobuněčný organismus, druhým pak vesmír v makroskopickém měřítku přitahující lidstvo tajemností i vizuální působivostí anorganických hmot a jevů.
Spoluautor návrhu a jeden ze zakladatelské dvojice Studia Perspektiv Martin Stára ke konceptu dále dodává: „Napadlo nás propojit dvě protikladná měřítka. Mikroskopické a makroskopické. Aby se organismus správně vyvíjel, jeho jednotlivé buňky se potřebují dělit, růst a specializovat. Ve vesmíru zase vidíme nekonečno příležitostí a vizí. Ponechává spoustu místa pro představivost a kreativitu.“
Vsazení myšlenky do prostoru
„Inspirovali jsme se klíčovými znaky obou měřítek. Do projektu se myšlenka průniku mikro- a makrosvěta propsala mimo jiné výskytem organických tvarů a anorganických povrchů, použitím polotransparentních stěn a volbou takřka mimozemské palety barev,“ osvětluje zasazení myšlenkového schématu do prostoru druhý z autorského dua a partnerů Studia Perspektiv, Ján Antal.
Mnohobuněčný organismus
Při pohledu shora kanceláře EOH působí jako organizovaný shluk dutin, komor, mezistěn a buněk. Z betonových stropů se snášejí mohutné antracitové útvary připomínající plástve. Dělí prostor podle důležitosti a funkce do nepravidelných komůrek o různých rozměrech. Superstrukturu pláství doplňují krystalické formy zasedacích místností a technického zázemí, které svými obrysovými tvary volně následují základní řád prostoru. Podlahy, místy vyvýšené, třídí velká prostranství na hlediště a jeviště, kavárny a kuchyně.
Skleněná fasáda budovy, rozprostřená po celé výšce v obou podlažích, přispívá k harmonickému fungování tohoto „organismu“. Umožňuje průnik denního světla a čerstvého vzduchu do jeho útrob, a to prostřednictvím pravidelně se střídajících pevných a otevíratelných okenních modulů.
Perspektivou vesmírné jachty
Odrazy, transparence, zrcadlení. V hlavní roli září světlo a jeho vlastnosti. Ušlechtilé materiály vzbuzují dojem luxusního kosmického plavidla a jejich zrcadlivý povrch dává vyniknout prémiovým interiérovým doplňkům, z nichž některé připomínají kosmická tělesa a jevy.
Tenké liniové profily svítidel italské značky Flos, které jsou osazeny nejen ve společných prostorách a komunikacích, ale i v zasedacích místnostech a na několika pracovištích, se opticky násobí v polích nerezové podlahy a plochách černého skla. V některých místech se propíjejí do lamelového podhledu, někde podhled samy vytvářejí. Na nerezový barový pult od českého výrobce Brick, jenž stojí i za řešením podlahy z téhož materiálu, se snáší třpyt svítidel kulovitého tvaru Mirror Bowl od britské značky Tom Dixon.
Dubová dýha aplikovaná pod úhlem 45 stupňů, také firmou Brick, opticky uvádí gravitaci do rozpaků a částečně simuluje svobodu pohybu ve stavu beztíže. Kuchyňské linky jsou na míru zhotoveny tak, aby jak sami architekti s nadsázkou popisují, „odolaly i nárazům kosmických těles“. Homogenní a zcela neposkvrněné pláty nerezové oceli na sebe precizně navazují. Dvířka se otevírají na dotek, úchytky jsou nadbytečné.
Velkoformátové dílce nerezové podlahy byly upraveny vodním paprskem, aby stvořily celistvou hladinu kovu. Prosklené příčky s rámy zapuštěnými do podlah a stropů ponechávají prostoru maximální průhlednost. Náležitou péči autoři věnovali také odhaleným stropům, kabeláž a technologické rozvody jsou precizně uspořádány, následují rastr svítidel a kopírují hrany jednotlivých pláství.
Realizace byla výzvou pro tvůrce samotné, zároveň je však i „hozenou rukavicí ajťákům celé galaxie“, jak architekti podotýkají. Díky využití moderních technologií se jim podařilo vytvořit reprezentativní firemní zázemí pro klienta, který jimi vládne.
Architekti: Studio Perspektiv, s. r. o.
Autorský tým: Ing. arch. Ján Antal
Ing. arch. Martin Stára
Spolupráce: Ing. arch. Eva Schilhart Faberová
Ing. arch. Barbora Babocká
Projekt: 2018
Realizace: 2019
Plocha: 1300 m2
Fotografie: BoysPlayNice